I used to be a hope­l­ess roman­tic. I am still a hope­l­ess roman­tic. I used to belie­ve that love was the hig­hest value. I still belie­ve that love is the hig­hest value. I don’t expect to be hap­py. I don’t ima­gi­ne that I will find love, wha­te­ver that means, or that if I do find it, it will make me hap­py. I don’t think of love as the ans­wer or the solu­ti­on. I think of love as a force of natu­re – as strong as the sun, as neces­sa­ry, as imper­so­nal, as gigan­tic, as impos­si­ble, as scor­ching as it is warm­ing, as drought-making as it is life-giving. And when it burns out, the pla­net dies.
My litt­le orbit of life cir­cles love. I daren’t get any clo­ser. I’m not a mys­tic see­king final com­mu­ni­on. I don’t go out wit­hout SPF 15. I pro­tect mys­elf.
But today, when the sun is ever­y­whe­re, and ever­y­thing solid is not­hing but its own shadow, I know that the real things in life, the things I remem­ber, the things I turn over in my hands, are not hou­ses, bank accounts, pri­zes or pro­mo­ti­ons. What I remem­ber is love – all love – love of this dirt road, this sun­ri­se, a day by the river, the stran­ger I met in a café. Mys­elf, even, which is the har­dest thing of all to love, becau­se love and sel­fi­sh­ness are not the same thing. It is easy to be sel­fi­sh. It is hard to love who I am. No won­der I am sur­pri­sed if you do.
But love it is that wins the day.
(Jea­nette Win­ter­son – Lighthousekeeping)

What should I do about the wild and the tame? The wild heart that wants to be free, and the tame heart that wants to come home. I want to be held. I don’t want you to come too clo­se. I want you to scoop me up and bring me home at nights. I don’t want to tell you whe­re I am. I want to keep a place among the rocks whe­re no one can find me. I want to be with you.
(Jea­nette Win­ter­son – Lighthousekeeping)

Why did­n’t Babel Dark mar­ry Mol­ly?
He doub­ted her. You must never doubt the one you love.
But they might not be tel­ling you the truth.
Never mind that. You tell them the truth.
What do you mean?
You can’t be ano­ther person’s hones­ty, child, but you can be your own.
So what should I say?
When?
When I love someone?
You should say it.
(Jea­nette Win­ter­son – Lighthousekeeping)

Our doubts are trai­tors, and make us lose the good we oft might win, by fea­ring to attempt.
(Wil­liam Shakespeare)

Was »Distink­ti­on« ist, was »Unter­schied« ist, läßt sich, so mei­ne Ansicht, immer nur rela­tiv sagen, in Bezie­hung zu ande­rem. Im Grun­de heißt »distin­gu­iert« sein: »nicht popu­lär« sein – und sonst nichts. Per Defi­ni­ti­on sind die unte­ren Klas­sen nicht distin­gu­iert; sobald sie etwas ihr eigen nen­nen, ver­liert es auch schon die­sen Cha­rak­ter. Die herr­schen­de Kul­tur zeich­net sich immer durch einen Abstand aus. Neh­men wir ein ein­fa­ches Bei­spiel: Ski­fah­ren war frü­her ein eher aris­to­kra­ti­sches Ver­gnü­gen. Kaum war es popu­lär gewor­den, kam Ski­fah­ren außer­halb der ein­ge­fah­re­nen Pis­ten auf. Kul­tur, das ist im Grun­de auch immer etwas »außer­halb der Pis­te«. Kaum bevöl­kern die brei­ten Mas­sen die Mee­res­strän­de, flieht die Bour­geoi­sie aufs Land. Das ist ein simp­ler Mecha­nis­mus, aber er ist wich­tig, will man ver­ste­hen, war­um der Begriff der »popu­lä­ren« oder Volks­kunst ein Wider­spruch in sich ist. Damit ist kei­nes­wegs behaup­tet, daß die unte­ren Klas­sen nichts hät­ten. Sie haben etwas und sie sind etwas, sie haben ihren Geschmack und ihre Vor­lie­ben – nur läßt sich das häu­fig nicht zum Aus­druck brin­gen, und wenn doch ein­mal, dann wird es sofort objek­tiv ent­wer­tet. Auf dem Bil­dungs­markt springt das ins Auge. Sobald die Ver­tre­ter der unte­ren Klas­sen dort ihre Spra­che anbie­ten, bekom­men sie schlech­te Noten; da fehlt ihnen die rich­ti­ge Aus­spra­che, die rich­ti­ge Syn­tax usw.
(Pierre Bour­dieu – Die fei­nen Unter­schie­de, in: Die ver­bor­ge­nen Mecha­nis­men der Macht)